tanggang kah die?

Friday, July 29, 2011

kalau before this aku cerita pasal budak sekolah hari ini yang semakin berlemak bukan disebabkan oleh kadar pengambilan makanan berlemak tanpa pengawalan tetapi disebabkan oleh terlalu dimanjekan parents hingga gagal dididik dengan sempurna dari segi adab dan tatasusila. senafas aku bagi mukadimah. hambekk~

kali ni aku nak sembang pasal budak-budak kecik yang lahir dan bakal membesar sebagai tanggang alaf baru. ye, si tanggang yang menjadi bualan rakyat jelata akibat disumpah oleh ibunya sebagai akibat dari perbuatan derhaka yang dilakukannya. sapa tak tau itu cilita sila dengan pantas menukarkan taraf kerakyatan anda ke negara laen sebab itu cilita paling femes satu ketika dulu walaupun ianya hanyalah dongengan mak limah menakutkan anak-anaknye daripada menjadi derhaka kepada ibu bapa*aku pernah terbace pasal artikel gambar sebenar si tanggang. dengar cerita nye kisah benar...wallahualam*. style orang dulu mendidik anak. sekarang? jentik anak pun tak boleh. macam haram.

apa yang ingin disampaikan sebenarnya baru sahaja berlaku depan mata petang tadi. anak jiran aku, baru berumur lebih kurang 3 tahun setengah. kecik-kecik sudah bermulut longkang dan berperangai kurang sikit dari anak setan. nakal yang amat. nasib aku masih mampu menahan sabar selepas melihat kucing-kucing belaan dan pokok-pokok tanaman bonda terchenta dizalimi dek kenakalan itu budak.

tadi die sedang bermaen di luar rumah. rutin harian bila masuk waktu fajar semakin condong ke arah barat. kemudian datang omak die dari dalam menyuruh die masuk ke dalam rumah sebab telah berjaya melakukan selerakan yang teramat bersepah di luar rumah. mak mane tak marah bile rumah bersepah ye dok?

kemudian, dengan tanpa disertai perasaan yang bersalah disulami pula dengan muka selenga tahap mintak bahasa kaki, keluar perkataan "b**i" dari mulut itu budak. baru berusia 3 tahun sudah pandai mencarut? walawey. dasat. aku terpegun. betapa lancang mulut itu budak. dekat mak kau sendiri kau berkata-kata sedemikian rupe? apa sudah jadi?

tak cukup sekadar itu, setelah dimarah, si mak masuk ke dalam dan mengunci pintu. entah setan mana yang datang meniupkan angin kederhakaan tu, si anak menendang-nendang pintu sekuat semahunya sambil mulut masih terkumat kamit dengan perkataan cacian. hati ibu mana agaknya yang tak tersentuh dengan perbuatan si anak? lagi-lagi bila dia masih sekecil itu?

so, budak sekecil itu sudah berperangai sebegitu. salah siapa? adakah cara didikan nya salah? atau surrounding yang gagal membentuk sahsiah diri yang mantap sehingga boleh dilabel sebagai kurang ajar dan derhaka? hah, mintak pendapat sikit. huhuu~

6 orang sedang menCONTENG dinding:

::cRuelLera La diVa:: said...

menurut firasat hamba yang tak brape nak reti menilik, [hak3 XD] byk faktor yg pengaruhi. persekitaran & didikan parent sendiri. kadang kadang bila mak ayah dah biase ckp menda tak elok walaupun sekadar gurauan, bdk2 kecik cepat absorb & ikut. sebab dier tak taw menda tu tak elok.lagipun mak ayah skang kebnykan tak tegas ngan anak2. bagi muka sgt. dimanjakan ngan macam macam. sampai naek lemak. senang tengok kat sekolah jewk la. bila anak dah terang terang wat kesalahan disiplin, hisap rokok kat skolah. cikgu amik tindakan, mak ayah boleh pulak salahkan cikgu. saman cikgu. padahal si anak yang salah. mak ayah cube menegakkan benang yang basah. ni la realiti skang. 'tanggang moden' hehe. sekadar pendapat, pandangan & pengalaman seorang cikgu yang tak berape nak cikgu sgt. hahaha XD

bUDaK nAKaL@pHiQUe said...

hummak aih...bole bikin 1 entri itu macam punye komen...keh2~

n i'm totally agree with u.
zaman skunk cabaran mendidik anak adalah sangat tinggi dan lebih sukar berbanding masa kite baru nk 'up' baye-baye depa ney..haha

::cRuelLera La diVa:: said...

hahahhaa. den cukup sensitip bab bab ni. tambah tambah pulak sejak kd cikgu ni kes2 ni jadi depan mate. hangin jewk tgk. hahaha. zaman dah berubah. budak2 advance. tak mcm kter dulu.

bUDaK nAKaL@pHiQUe said...

ini cikgu misti ada garang banyak punye ney...haha

yupp...zaman da berubah...even beze setaun pn da byk perubahannye =P

::cRuelLera La diVa:: said...

ye tak ye gak. br prasan. ahahhahaha

bUDaK nAKaL@pHiQUe said...

echeh...dan2..ap la y kmu perasan tu gaknye??haha