berape kilo garam kau dah makan?

Monday, July 11, 2011

sape ade bran jawab itu soalan?? tolong jawab berape kilo garam kau dah makan?? sekilo?? dua kilo?? 3 tan?? kalau ada sebanyak tu, ko memang layak nak sembang pasal dunia. macam kata pepatah, dah banyak makan garam bila merujuk pada mereka yang lebih berpengalaman.

kalau umur baru setahun jagung, belum layak nak sembang pasal dunia. ilmu kat dada kau belum cukup. walaupun ianya takkan pernah cukup. aku tertarik dengan 'brader' kat bawah ney. korang layan lah puas-puas.


ada betul apa yang pakcik ney sampaikan. walaupun zahirnya tampak uzur, tapi akal nya sangat bernas. aku suka ayat kat bawah ney;

"tanya diri kau apa bakti kau pada negara, jangan tanya bakti negara pada kau"

buat aku tersedar, apa yang telah aku sumbangkan pada negara yang terchenta ney. kita bukan sehandal Dato' Lee Chong Wei atau Dato' Nicol Ann David yang membawa negara di mata dunia. aku dapat rasa mereka malu untuk membawa nama negara di dada kiri mereka (tempat bendera Malaysia biasa terletak kat baju wakil negara) bila budaya tak bertamadun ditunjukkan rakyat negara kita.

bila difikirkan balek, kita nampak duit rakyat yang dimakan pemimpin, kita marah. kita rasa tak dihargai dan tertipu. aku pun rasa apa yang kau rasa. rasa macam nak punch laju-laju muka mereka-mereka yang berbinkan dan berbintikan si anu dan sipulan macam dalam cerita KL Gangster mahupun IP Man. macam seronok je.

tapi macam kata pepatah, lubang semut kat Afrika sana kau nampak, kilang sikit punya besar depan rumah kau buat macam tak wujud je depan mata *DBP boleh ambik letak dalam pepatah moden...haha*. kita nampak pemimpin kita belanja duit rakyat. kita kutuk. tapi kita sedar tak berapa ramai rakyat kita yang dok membaziaq kat luar sana tu. contoh nya, KITA golongan mahasiswa dan mahasiswi. kenapa KITA? haa..mai baca apa aku nak mencarut ney. 

kemain lagi korang dok kalut sembang pasal pemimpin negara kan? hang tau dak berapa banyak duit rakyat yang kita dok baziaq buat beli itu ini melalui duit biasiswa mahupun pinjaman pitipitipu (PTPTN)? hang dok buat beli handphone lah, dok joli beli baju baru lah, beli gadget-gadget terlatest kat pasaran lah. perasan?? tak perasan kan?? aku tak terkecuali beb. tak ramai yang guna duit tu dengan bijak. berape ramai antara kita yang result 1st class?? berape keping je kan?? boleh congak pakai sempoa. yang selebihnya, hampeh. aku lah tu. korang tak yah nak lari lah. pergi kelas pun skip memanjang soh kawan sainkan. ingat aku tak tau?? aku pun buat lah. haha. so, boleh kau jawab apa sumbangan kau pada negara?? jawab lah kalau bran...

kita tau negara korup bila pemimpin kita dok bazir duit rakyat. kita macam mana?? nak salahkan pemimpin je bila negara korup?? kita tak pernah terfikir nak berubah?? kita kan bakal memacu kemajuan negara di masa akan datang. takkan nak didik generasi kita di masa akan datang menjadi sampah negara yang hanya tahu menilai orang tapi tidak diri sendiri?? tepuk dada tanya iman, jangan tanya hati sebab nanti korang akan mati. renung-renungkan and selamat beramal dan berubah ke arah kebaikan. peace.

p/s: sekali terpanjang pulak dah. ingat nak buat pendek je. baca kalau larat, aku tak nak paksa. =)

0 orang sedang menCONTENG dinding: