sejarah tercipta

5 orang sedang menCONTENG dinding

Sunday, December 11, 2011


lusa (13 Disember 2011) genap 5 tahun pemerintahan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah sebagai Yang Di-Pertuan Agong yang ke-13. lusa juga akan tercipta sebuah lagi sejarah di negara kita. baginda akan digantikan dengan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Almu`tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu`adzam Shah ibni Al-Marhum Sultan Badlishah, yang akan menaiki takhta setelah pernah menjadi Yang Di-Pertuan Agong yang ke-5. 

berikut merupakan senarai Yang Di-Pertuan Agong Malaysia sejak 1957 iaitu ketika kita menyambut kemerdekaan yang pertama hingga sekarang.

YANG DI-PERTUAN AGONG YANG PERTAMA



Al-Marhum Tuanku Abdul Rahman ibni Al-Marhum Tuanku Muhammad
D.M.N., S.M.N.

Memerintah dari 31 Ogos 1957 hingga 1 April 1960

img_agung1_2


YANG DI-PERTUAN AGONG YANG KEDUA

Al-Marhum Tuanku Hisamuddin Alam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Alaiddin Sulaiman Shah 
D.M.N., D.K.(Brunei)


Memerintah dari 14 April 1960 hingga 1 September 1960



img_agung2_2

YANG DI-PERTUAN AGONG YANG KETIGA

Al-Marhum Tuanku Syed Putra ibni Al-Marhum Syed Hassan Jamalullail
D.M.N., S.P.M.P., D.K.M., D.M.N., S.M.N., D.K.(Selangor), S.P.D.K.(Sabah), D.K. (Kelantan), D.P.(Sarawak), D.K.(Kedah), D.K.(Pahang), D.K.(Johor), D.K.(Negeri Sembilan), D.P.S.S.(Sarawak), D.K.(Perak),  D.K.(Terengganu), D.K.M.B.(Brunei), Knight Commander of St. Micfhael&St. George (K.C.M.G), Raja of the Order of Sikatuna, Philippines (Noblest Award of Chivalry), The Great Cross of the Royal Order of Cambodia, The Most Auspicious Order of the Royal Friendship of Thailand, Collar of the Supreme Order of the Chrysanthemum (Japan), Cordone Hussein Ben Ali (Jordan), Collar of the Nile (United Arab Republic).

Memerintah dari 21 September 1960  hingga 20 September 1965

img_agung3_2

YANG DI-PERTUAN AGONG YANG KEEMPAT

Al-Marhum Tuanku Ismail Nasiruddin Shah ibni Al-Marhum Sultan Zainal Abidin
D.K.,D.K.M.,D.M.N.,S.P.M.T.,D.K.(Kelantan), D.K.(Selangor), D.K.(Perak), D.K.(Pahang).

Memerintah dari 21 September 1965 hingga 20 September 1970

img_agung4_2

YANG DI-PERTUAN AGONG YANG KELIMA

Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Almu`tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu`adzam Shah ibni Al-Marhum Sultan Badlishah
D.K.,D.K.H.,D.K.M.,D.M.N.,D.U.K.,D.K.(Kelantan), D.K.(Pahang), D.K.(Selangor),D.K.(Perlis), D.K.(Negeri Sembilan), D.K.(Johor), D.K.(Terengganu), D.K.(Perak), D.P.(Sarawak), D.U.N.M.,S.P.M.K.,S.S.D.K.,D.H.M.S.

Memerintah dari 21 September 1970 hingga 20 September 1975

img_agung5_2

YANG DI-PERTUAN AGONG YANG KEENAM

Al-Marhum Tengku Yahya Petra ibni Al-Marhum Sultan Ibrahim
D.K.,D.K.M.,D.M.N.,S.M.N.,S.P.M.K.,S.J.M.K.,S.P.S.K.,D.K.(Selangor), D.K.(Terengganu), D.K.(Kedah), D.K.(Brunei), D.K.(Pahang), D.K.(Perlis), D.P.(Sarawak).

Memerintah dari 21 September 1975 hingga 29 Mac 1979

img_agung6_2

YANG DI-PERTUAN AGONG YANG KETUJUH

Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta`in Billah ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri`Ayatuddin Al-Mu`adzam Shah
D.K.P.,D.K.,D.K.M.,S.S.A.P.,S.I.M.P.,D.M.N.,D.K.(Perak), D.K.(Johor), D.K.(Kelantan), D.K.(Terengganu), D.K.(Perlis), D.K.(Kedah), D.K.M.B.,D.K.(Brunei), D.K.(Negeri Sembilan), D.K.(Selangor).

Memerintah dari 26 April 1979 hingga 25 April 1984

img_agung7_2

YANG DI-PERTUAN AGONG YANG KELAPAN

Duli Yang Maha Mulia Baginda Sultan Iskandar ibni Al-Marhum Sultan Ismail
D.K.
Memerintah dari 26 April 1984 hingga 25 April 1989

img_agung8_2

YANG DI-PERTUAN AGONG YANG KESEMBILAN

Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Sultan Yusuf Izzuddin Shah Ghafarullahu-lah
D.K.,D.K.M.,D.M.N.,D.K(Kelantan), D.K.(Terangganu), D.K.(Perlis), D.K.(Johor), D.K.(Selangor), D.K.(Kedah), D.K.M.B.(Brunei), D.K.(Negeri Sembilan), D.K.(Pahang), S.S.M.,P.M.N.,P.S.M.,

Memerintah dari 26 April1989 hingga 25 April 1994

img_agung9_2

YANG DI-PERTUAN AGONG YANG KESEPULUH

Duli Yang Maha Mulia Tuanku Ja`afar ibni Al-Marhum Tuanku Abdul Rahman
D.K., D.K.M., D.M.N., D.K.M.B. (Brunei), D.K. (Kelantan), D.K. (Kedah), D.K. (Selangor), D.K. (Perlis), D.K. (Johor), D.K. (Pahang), D.K. (Terengganu), D.K. (Perak)

Memerintah dari 26 April 1994 hingga 25 April 1999

img_agung10_2

YANG DI-PERTUAN AGONG YANG KESEBELAS

Al-Marhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj ibni Al-Marhum Sultan Hisamuddin Alam Shah Alhaj
D.K., D.K.M., D.M.N., S.P.M.S., S.S.S.A, D.K.M.B. (Brunei), D.K. (Terengganu), D.K. (Kelantan), D.K. (Perlis), D.K. (Johor), D.K. (Kedah), D.K. (Negeri Sembilan), D.K. (Perak), D.K. (Pahang), S.P.D.K. (Sabah), D.P. (Sarawak), D.U.M.M. (Melaka), P.J.K.

Memerintah dari 26 April1999 hingga 21 November 2001

img_agung11_2

YANG DI-PERTUAN AGONG YANG KEDUABELAS

Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Al-Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail
D.K.P., D.K., S.S.P.J., D.M.N., D.K.(Perak), D.K.(Negeri Sembilan), D.K.(Terengganu), S.P.M.J., S.P.C.M., S.S.M.T.

Memerintah dari 13 Disember 2001 hingga 12 Disember 2006

img_agung12_2

YANG DI-PERTUAN AGONG YANG KETIGABELAS

Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah
D.K.T., D.K.R., D.M.N., S.S.M.Z., S.S.M.T., S.P.M.T., D.K. (Perlis), D.K.(Johor), D.K.M.B.(Brunei), D.K.(Perak), D.K.(Negeri Sembilan), D.K. (Kedah), D.K. (Kelantan), D.K. (Selangor), S.P.M.J., Commandeur De La Legion D'Honneur (France).

Memerintah pada 13hb. Disember 2006 hingga 12 Disember 2011.

img_agung13_2

YANG DI-PERTUAN AGONG YANG KEempat BELAS

Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Almu`tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu`adzam Shah ibni Al-Marhum Sultan Badlishah
D.K.,D.K.H.,D.K.M.,D.M.N.,D.U.K.,D.K.(Kelantan), D.K.(Pahang), D.K.(Selangor),D.K.(Perlis), D.K.(Negeri Sembilan), D.K.(Johor), D.K.(Terengganu), D.K.(Perak), D.P.(Sarawak), D.U.N.M.,S.P.M.K.,S.S.D.K.,D.H.M.S.

Tarikh dilantik menjadi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada 13hb. Disember 2011

img_agung5_2

MENJUNJUNG KASIH TUANKU...DAULAT TUANKU

p/s: jadi rakyat Malaysia yang cintakan negara dengan berpegang teguh kepada prinsip Rukun Negara tanpa mengenepikan pegangan agama masing-masing.















hanya awak dalam hati saya

0 orang sedang menCONTENG dinding
"saya sayang awak, hanya awak dalam hati saya"

terpampang perkataan berkenaan dalam sebuah blog seorang gadis. masih belasan tahun. masih bersekolah. hingus pun masih meleleh. dah reti bermain cintan cintun melantun-lantun. 

saya harap awak kekal dengan saya sampai bila-bila

harapan palsu yang disandarkan kepada seorang lelaki yang belum cukup baligh memikirkan tanggungjawab sebagai seorang lelaki. tak ramai lelaki di luar sana yang setia. tak ramai lelaki di luar sana cukup faham erti tanggungjawab. apa yang mereka fikirkan tak lebih dari sekadar kecantikan luaran dan hawa nafsu. 

awak, kenapa tinggalkan saya? kenapa buat saya macam ni? saya tak boleh hidup tanpa awak...

nafas umpama terhenti bila ditinggalkan si lelaki. setelah apa yang diberikan, ini lah balasan yang kau dapat. hapah pun tarak. dengan akal yang senteng, pisau menghiris alur vena pembuluh darah. tak kurang yang melabuhkan diri di ikatan tali yang terikat kemas di siling rumah. akhirnya, itu yang kau dapat. 

moral: jangan jadikan putus cinta sebagai pengakhiran kehidupan. tetapi permulaan kepada dekatnya diri kita kepada sang PENCIPTA. kerana dia yang maha mengetahui ajal maut jodoh pertemuan kita.

adakah kita begini?

0 orang sedang menCONTENG dinding
brader A: hei bro, semalam kau lepak mana?
brader B: aku layan concert kat Jalal Hills. gile best bro.
brader A: eh, bukan hujan ke malam semalam?
brader B: haha. memang lah hujan. tapi tu sume aku tak kesah bro. yang penting aku dapat tengok idol aku menyanyi live. lagipun ramai je semalam yang dok berdiri dalam hujan semata-mata nak tengok idol masing-masing menyanyi.
brader A: lu memang gile bro. esok lusa jangan nak ngada ponteng kerja plak. aku rembat kau nanti.

di tengah hari Jumaat;

brader A: hoi...asal tak bersiap lagi neh?
brader B: laaa...kau tak nampak hujan kat luar tu? malas lah aku nak pergi masjid hari ni. 

pang!!!!!

brader B: hoiii...aphal kau neh??carik pasal nampak??!!
brader A: tu makan die. kau pergi concert siap berhujan bagai, nak pergi ngadap TUHAN hujan setitik pun kau nak berkira? dah, pergi bersiap sebelum aku sebat kau dengan benda laen yang lebih pejal lagi padat.

brader B:  =_=" baeklah~

brader A: cepat sikit weyh!!!


p/s: idea datang bila dengar radio pagi neh. orang sanggup pergi berhujan berpanas semata-mata mahu melihat artis kesayangan beraksi tetapi bila beralih ke bab-bab berkaitan agama, masing-masing liat. ada saje alasan. mintak kita semua dijauhkan. amin~

there is ISLAM in Malaysia but no MUSLIM...

0 orang sedang menCONTENG dinding

Friday, December 9, 2011

lokasi: kedai fotostat
masa kejadian: 2 hari lepas...

aku: berapa ni aunty??58 helai semua sekali...
aunty: RM5.20

sambil membelek wallet mencari not RM5, sebelah aku ada seorang foreigner perempuan.

foreigner: how much?
aunty: 30 cents only.
foreigner: oh, i'm sorry. have no change.

sambil mengeluarkan not RM50.

"mak aih...30 sen je pun..agak-agak lah keluarkan 50 hengget," getus aku dalam hati sambil menghulurkan RM5.20 kpd aunty tu. usai membayar, aku gerak terus ke kereta sebab dah terlambat. 15 minit dah lambat pergi lab hari ni. selamba sudah~

semasa driving ke fakulti;

"kenapa aku tak tolong je foreigner tu tadi. aku ada je 30 sen tu. bukan ke dalam ISLAM digalakkan bantu-membantu sesama umat walaupun berbeza rumpunan bangsa." getus hati aku. teringat aku satu quotes yang dikeluarkan sorang lecturer aku time dalam kelas beberapa hari yang lepas:

"there is ISLAM in Malaysia but no MUSLIM"

merujuk kepada ramainya penduduk ISLAM di negara kita tetapi penghayatan terhadap budaya ISLAM serta ajarannya itu terlalu minima. ada betulnya juga apa yang disampaikan tu. lihat sahaja contoh aku tu. seeloknya kita membantu orang yang memerlukan. bukan pentingkan diri sendiri.

bila difikirkan kembali, banyak je contoh yang boleh di'relate'kan dengan penghayatan budaya ISLAM yang kurang diamalkan dalam masyarakat kita. sebagai contoh, bersalam-salaman selepas solat. kalau lepas Jumaat tu, masing-masing salam member-member sendiri je. bukan ke kat dalam masjid tu semuanya satu umat. tak salah rasanya kalau kita bersalaman dengan at least beberapa orang di sekeliling kita walaupun kita tak mengenali mereka.

so, sama-samalah kita perbaiki diri ke arah yang lebih diredhai. wallahualam~

kembali ke tujuan sebenar please...

0 orang sedang menCONTENG dinding

Sunday, November 20, 2011

berkaitan dengan tajuk di atas, ianya berkaitan dengan sikap sesetengah orang dalam bersukan. sukan adalah medium kepada pengeratan silaturahim antara manusia. itu tujuan utama kenapa sukan dianjurkan. tujuan yang dilihat sangat murni.


tetapi sayangnya, kalau kita lihat kepada situasi hari ini, tujuan tersebut telah lari entah ke mana. para penyokong mahupun pemain terlalu fanatik dengan team mereka sendiri, atau lebih dikenali sebagai semangat assabiyah melampau. ejek-mengejek, hina-menghina telah dijadikan tradisi. ada sesetengah kes, lagu kebangsaan sesebuah negara tidak lagi dihormati malahan dihina dan dicaci, dan yang paling memalukan, ianya berlaku di peringkat antarabangsa. kenapa jadi begini? tepuk dada, tanya sama itu iman.

sampai bila tradisi ini akan terus berlarutan? kita hidup bermasyarakat. hidup bermasyarakat memerlukan toleransi dan sikap saling hormat-menghormati. jika perkara ini terus berlarutan, tidak mustahil peperangan boleh tercetus. minda perlu diolah supaya sesuai dengan norma kehidupan bermasyarakat. kalau tujuannya hanya untuk suka-suka, tak perlulah sampai menyakiti perasaan orang lain. cukup sekadar saiko cara permainan sudah. tak perlu berlebih-lebih. tak perlu terlalu kasar dan fanatik.


p/s: sedih dengan sikap negara jiran yang terlalu biadab.

anak kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kebuluran

0 orang sedang menCONTENG dinding

Tuesday, November 15, 2011

cerita beberapa hari lepas. pasal seorang 'dermawan' di negara kita. digambarkan sebagai seorang yang berhati mulia sebab sanggup menghulurkan sejumlah 10,000 USD kepada sebuah sekolah di salah sebuah wilayah kepulauan di Amerika Syarikat. 

"bapak sengal. rakyat kat luar sibuk dibantu. sibuk diberi simpati. mereka miskin kita bantu. kan elok duit tu digunakan untuk membantu membasmi kemiskinan tegar kat dalam negara kita ni"

terdengar kata-kata sinis berkenaan di corong telinga aku semalam. aku hanya mampu tersenyum. mengangguk mengiyakan. ada betulnya apa yang diluahkan. macam kata pepatung yang tertera di ruangan tajuk untuk di 'ctrl-c-ctrl-v' kan di sini iaitu anak kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kebuluran. 

negara dikatakan semakin mendaki arus kemajuan. tetapi kadar kemiskinan tegar di negara kita masih lagi di tahap yang boleh dikatakan masih ramai. 

pembangunan di luar bandar juga masih lagi di takuk yang lama. jurang ekonomi luar bandar dengan bandar sebenarnya masih lagi kelihatan ketara. jadi apa yang member aku tu nampak sebagai satu pembaziran ada asasnya. apa relevannya jumlah 10,000 USD itu disalurkan keluar kalau ianya boleh digunakan untuk membantu meringankan beban rakyat sendiri? wallahualam~

untunglah~

0 orang sedang menCONTENG dinding
kalau kita berada di Somalia, nak carik makan punya lah susah. paling kesian kalau tengok kanak-kanak mereka. badan tinggal tulang dan kulit dengan kepala yang besar, terbaring menangis dikerumuni lalat. nampak lemah tak bermaya.

tetapi berbeza di negara kita, makanan yang sedap-sedap berlambak-lambak di merata tempat. nak makan apa pun boleh dapat. berlebih-lebih. sampai tak termakan lalu dicampak di dalam tong berplastik hitam. terbazir tanpa rasa syukur. rasa tak sedap sikit, berhenti makan.

"puihh. lauk tak sedap. macam ni ke nak berniaga?" ayat lazim kalau makanan yang dimakan tak menepati selera.

"terasa nak makan McChicken lah hari ni," status dinaikkan di laman sosial tanda craving akan makanan yang diidamkan.

untunglah jadi rakyat negara yang sedang mendaki arus kemajuan ni. makanan boleh dibuang-buang kalau rasa tak sedap. tekak sentiasa cerewet memilih makanan. 

hari ni, keluar dalam paper, 

"rakyat Malaysia paling ramai obes"



nah, title yang disandang. bangga tak? nak bangga lagi?

"...paling ramai obes di Asia Tenggara menurut Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) dan yang keenam tertinggi di Asia Pasifik..."

amacam? rasa bangga? 

untunglah kan jadi rakyat Malaysia. cakap banyak tak guna, masing-masing ada otak untuk berfikir. renungkan~

sumber diubahsuai daripada KOSMO.

tipikal #5

4 orang sedang menCONTENG dinding

Tuesday, September 27, 2011

lokasi kejadian: tandas awam



brader A: mak aih...macam haram bau...hancing gile.
brader B: entah nye. tapi kan bro, ni bukan bilik karaoke nak bau wangi-wangi.

pangggg!!

brader A: MERENG. tu aku tau lah. ni tak laen keje mamat kencing jenis berdiri tapi tak reti nak flush tandas lepas gune. macam haram perangai.
brader B: haha. rileks lah bro. standard lah tandas awam bau macam ni. ni kes yang jaga malas nak buat kerja lah ni. mengulau je kejenye. ish3~

panggggg!!

brader B: pahal kau sepuk aku lagi ni?? betullah apa aku cakap. harammm.
brader A: ABAH KAU!! orang macam ni sivik letak kat celah keti. dikepit sampai kepam. busuk punya orang. tu pasal perangai pun naek sama busuk. takkan nak mengharap penjaga tandas ni je nak bersihkan tandas ni tiap-tiap kali kau lepas buang. apa kau ingat kau tu anak raja siap ada kuli bagai nak bersihkan najis kau?? anak raja pun takde buat macam tu kau tau??
brader B: hohoooo. ok ok. aku salah.


moral: dah lepas membuang tu jangan lah dibiar sampai kering. ringan-ringankan lah tangan tu tarik flush. bukan susah pun. 

p/s: aku banyak kali jumpe kes ni kat tandas kolej. belajar tinggi-tinggi, baghal pun naek sama tinggi. haram jadah punya perangai.

perlukan 'follow up'

3 orang sedang menCONTENG dinding

Friday, August 12, 2011

nama-nama seperti Fahrul Razi Kamarudin, Mohd Nursalam Zainal Abidin, Reuben Tharapayan Kathiripillai dan Mohamad Hisyamudin Mohamed Sha'ari agak asing di kalangan peminat bola sepak kebangsaan. patah lagi, nama-nama ni tak tersenarai dalam team elit sama ada skuad Harimau Malaya mahupun Harimau Muda. tetapi kelibat mereka di Karnival Sukan Universiti Dunia(Universiade) di Shenzen, China mampu membuka mata dan mampu menjadi antara bualan terbaru di kalangan peminat bola sepak tempatan.

kejayaan mereka menghalang asakan team juara bertahan, Ukraine semalam dilihat sesuatu yang sangat positif. mereka mampu menyerap asakan demi asakan team Ukraine dan mampu menghasilkan gerakan-gerakan menarik harus diberikan pujian. barisan pertahanan dan tengah berjaya dikemudi dengan baik walaupun sesekali dilihat longlai terutama semasa jaringan kedua dijaringkan. kredit perlu diberikan kepada pemain-pemain tengah yang mampu memberi bantuan terhadap setiap gerakan sama ada serangan mahupun bertahan dan ia adalah sesuatu yang positif.

dan pemain sayap lincah, Fahrul Razi Kamarudin dilihat mampu memberi saingan yang lebih kuat terhadap beberapa pemain ternama seperti Amirulhadi Zainal jika dia diserapkan dalam skuad elit kebangsaan. sesuatu yang perlu diberikan perhatian oleh Datuk K.Rajagobal dan Ong Kim Swee untuk memantapkan lagi barisan serangan skuad elit. dan beberapa nama di barisan pertahanan seperti kapten skuad UiTM, Amirizwan Taj Tajudin dan gandingannya, Mohamad Hisyamudin Mohamed Sha'ari mampu mengubati kepincangan barisan pertahanan skuad elit. dan kelibat Mohd Nursalam Zainal Abidin dan ReubenTharapayan Kathiripillai juga perlu diberikan perhatian kerana gerakannya mampu mengkucar kacirkan barisan pertahanan pihak lawan.

walaupun diundi dalam kumpulan 'maut' yang dihuni juara bertahan Ukraine, Brazil dan Rusia, dengan persembahan mantap semalam, aku yakin skuad ni mampu pergi jauh. dan aku mengharapkan persembahan yang lebih konsisten terutama dari segi stamina yang dilihat menurun pada babak kedua perlawanan. yang pasti, 'follow up' perlu dilakukan bagi beberapa nama yang disenaraikan. aku meletakkan harapan supaya nama-nama tersebut mampu memperkuat barisan skuad elit kebangsaan di masa akan datang. and good luck guys!! wa caya sama lu!!

ikhlas atau menunjuk-nunjuk?

2 orang sedang menCONTENG dinding

Tuesday, August 9, 2011

seorang makcik yang kelihatan uzur terbongkok-bongkok berjalan menuju ke pentas. di atas pentas menanti beberapa kenamaan yang sabar menanti. di tangan mereka beberapa bungkusan berupa 'sumbangan ikhlas' yang akan diberikan kepada makcik tersebut.


"senyum kat kamera makcik. masuk surat khabar esok ni"

snap...snap...snap

"adeh, berpinau mato den ney hah. laen kali jangan la pakai flash kot ye nak amek gambau pun. ekau ney betul lah."

esoknye, 

"orang kaye menghulurkan sumbangan ikhlas kepada penduduk kampung"

nah, masuk paper. satu malaya tau kau bagi sumbangan 'ikhlas'. itu yang kau kata ikhlas? atau sekadar menunjuk-nunjuk kekayaan kau semata-mata? 

kot ye nak beramal pun, tak perlu dicanang satu dunie. itu macam gaye kau, dah jadi riak. elok-elok niat tu dah berjaya menarik minat Raqib untuk mencatat pahala di bahu kanan, dengan pantas Atid menghalang untuk mencatit dosa kat bahu kiri kau. itu yang kau mau?

p/s: trend orang sekarang. PATUT diubah.

aku RESPECT mereka sebab...

0 orang sedang menCONTENG dinding
suatu hari;

member: apasal lah lagu korea ney tajuk dalam ENGLISH, tapi lirik bahasa KOREA. tak kelas langsung.
aku: biaq pi la depa. at least dorang bangga dengan bahasa ibunda diorang. tak macam orang kita, bahasa sendiri kucar-kacir, bahasa dan budaya orang kita sanjung dan kita junjung. 



gua bagi salute sikit...
aku bukan kipas susah mati or kipas takleh off lagu-lagu korea. segala lagu yang mampu menembusi gegendang telinga hingga menerobos ruang jiwa, aku layan. for me, tajuk cuma sebagai impak commercial. tu pasal aku RESPECT dorang sebab mereka bangga dengan budaya dan bahasa mereka untuk dikomersilkan sehingga menjadi produk memperkenal negara mereka. bukan macam kita yang hanya tau MENIRU.

p/s: tak payah nak agung sangat bahasa orang, kasik 'up' bahasa kita dulu baru 'up'kan bahasa dorang. itu macam baru gua RESPECT beb.

budak dulu dan budak sekarang [PART 1]

2 orang sedang menCONTENG dinding

Sunday, August 7, 2011

situasi bila kena marah;

BUDAK DULU  bila kena marah...

mak: kau ni kenapa degil sangat? *sambil cubit di lengan*. eeee...geram aku!!
budak: wuu~ *nangis teresak-esak* sakit mak..ampun tak buat lagi...sakitttt~ wuuwuu~

tu budak dulu, kalau BUDAK SEKARANG macam mana?

mak: kau ni nape degil sangat? *sambil cubit di lengan*. eeee...geram aku!!
budak: see you in court!!
mak: ....

p/s: camno nak ajau budak ney agak eyh?

tipikal #4

3 orang sedang menCONTENG dinding
situasi: bulan puasa
waktu: 7.10 p.m
lokasi: meja makan


brader: bila nak masuk waktu maghrib ney, lambat betul...hmmm


situasi: selepas bulan puasa
waktu: 7.15 p.m
lokasi: padang bola

"Allahuakbar Allahuakbar..."

brader: eh, korang nak ke mane? lek luu, lom gelap lagi ni. last goal lah wey.
geng: cun gak. jom.


p/s: hari biasa, waktu maghrib pun kau langgar. bila masuk puasa, waktu masuk lambat sikit dah merungut. ubah weyh!!

bunuh lepas tu kerat? best kot...nak try?

0 orang sedang menCONTENG dinding

Thursday, August 4, 2011

sedih dan kesian. tu gambaran perasaan aku bile tengok berite tadi. ape dah jadi dunie sekarang. nyawa macam sampah. takde harga. boleh buang ikot suke. rase nak bunuh, bunuh je lah. nak nampak sarcasm lagi, kerat-kerat mangsa tu. baru legend. sape berani buat?

"kau sejak bila ganti kerja malaikat maut dok cabut nyawa orang tanpa sebarang perintah?"

getus hati aku.

yang lebih menyayat hati, sorang disahkan sebagai wanita mengandung, dan sorang lagi kanak-kanak lingkungan 5 tahun. 


"apa salahku, apa salah ibuku"

petikan lagu Cari Jodoh dendangan Wali band. *aku pangkah indon songs, tapi ni pasal tetibe die melintas hormat depan aku, sumbat je la kan..haha*. baris tu aku gambarkan sebagai perasaan budak yang kene kerat tu. sebab budak seusie tu aku rase takde ape dose pun untuk dibunuh sedemikian rupe. kot ye nakal sangat, takkan sampai ibunya turut dibunuh dan dikerat?

aku memang tak nampak apa sebab relevan untuk seorang yang waras melakukan kerja sedemikian. manusia diciptakan berakal, istimewa tu beb, tapi sayang tak ramai yang bijak menggunakannya ke arah kebaikan. elok dicampak bagi anjing makan.


dan yang pasti, semenjak due menjak ni aku tengok kes bunuh seperti dah ada kickstart untuk menjadi wabak. sudah mula nak merebak ke seluruh negara. so, hati-hatilah dengan orang disekeliling anda. tak mustahil kita mangsa seterusnya. 

dah bagus sangat?

6 orang sedang menCONTENG dinding

Wednesday, August 3, 2011

situasi 1: di sekolah
hari ni aku dengan penuh dedikasi mengikut arahan bonda terchenta menghantar adik ke sekolah. sampai kat kawasan sekolah, adik aku turun. aku terperasan sekumpulan budak sekolah lebih kurang umur adik aku, dalam lingkungan 13-14 taun. lelaki. pergerakan yang agak lambat. kereta aku sukar untuk bergerak akibat terhalang dari pergerakan ala kura-kura mintak penyepak sulung. 

tinnnnnnnnnnnnnnn!!

hambek kau. hon sekali. aku dulik ape kalau depan sekolah taley kasik bunyik itu hon. kumpulan tadi memandang aku dengan penuh rasa ketidakpuasan hati yang sangat membara. jelas terpancar dari wajah jambu sekor-sekor. apa aku dulik, kau halang jalan aku, nak aku bersopan? boleh jalan.

tetiba, aku perasan salah seorang dari mereka mengangkat tangan and....middle finger up. wah kau, pailang naa. mentang-mentang kau ramai, ingat aku goyang. muka jambu nak tunjuk pailang dengan aku. kau kencing pun tak abes tos lagi nak lagak samseng. cheh!!


situasi 2: bazaar ramadhan
wah. semua sedap. mission fail mencari nasi kerabu faveret. arghh. tension. takpe, mission diteruskan mencari juadah laen. 

tetibe terpandang seseorang. budak tadi!! yang menayangkan jari tengah berkurapnye tengah hari tadi. dengan family. gile baek depan parents kau. aku perhati je perangai die. memang tak ley blah. lakonan yang mantap. boleh geng dengan player singkapur yang kuat berlakon tu. boleh menang oscar awards. 

"kau ramai-ramai memang pailang, depan family pijak semut pun semut boleh kata hai kat kau sambil lambai-lambai tanda tak mati"

budak sekarang pandai berlakon depan parents. berlakon baek. kat sekolah, perangai kurang sikit dari setan. gua ingat lu bagus sangat tadi. cheh!!

jangan buat main

4 orang sedang menCONTENG dinding

Monday, August 1, 2011

jam baru pukul 7.10..lebih kurang 5 minit lagi nak berbuka puasa. due sahabat sedang khusyuk menyiapkan assignment yang masih banyak perlu diselesaikan. 

brader A: eh, dah buka la weyh.
brader B: ko biar betul. aku tak dengar azan pun lagi ni.
brader A: betul. dah masuk waktu dah ni.
brader B: iyelah. *lalu meneguk air mineral dari botol di sebelah mejanya*

tetibe...

brader A: hahaha. aku gurau je bro. ade 5 minit lagi. kikiki~
brader B: wak lu~ ko tau tak ko dah buat aku terbatal puase?
brader A: eh, iye ke? aku bergurau je der. mane tau sampai boleh terbatal puase. sorry bro.
brader B: ... 

tetibe di kala fajar mula melabuhkan tirai di ufuk barat, teringat pesan ustaz aku time zaman sekolah menengah dulu. mase tu tengah bincang pasal perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa. die pesan, dalam ISLAM ni, kalau kita was-was dalam sesuatu perkara, kita amek situasi 'sebelum'. 

contohnya pasal air wudhuk. kalau kita was-was kita dah terbatal atau belum, kita assume as belum batal dan boleh meneruskan ibadah yang ingin dilakukan. begitu gak dengan kes kat atas. tak pasal-pasal member kite tu terbatal puasa sebab belum waktunya untuk berbuka puasa. dah rugi seharian menahan diri dari lapar dan dahaga. padahal tinggal 5 minit je lagi. rugi kan? so, jangan buat main dengan perkara-perkara macam ni.