kembali ke tujuan sebenar please...

Sunday, November 20, 2011

berkaitan dengan tajuk di atas, ianya berkaitan dengan sikap sesetengah orang dalam bersukan. sukan adalah medium kepada pengeratan silaturahim antara manusia. itu tujuan utama kenapa sukan dianjurkan. tujuan yang dilihat sangat murni.


tetapi sayangnya, kalau kita lihat kepada situasi hari ini, tujuan tersebut telah lari entah ke mana. para penyokong mahupun pemain terlalu fanatik dengan team mereka sendiri, atau lebih dikenali sebagai semangat assabiyah melampau. ejek-mengejek, hina-menghina telah dijadikan tradisi. ada sesetengah kes, lagu kebangsaan sesebuah negara tidak lagi dihormati malahan dihina dan dicaci, dan yang paling memalukan, ianya berlaku di peringkat antarabangsa. kenapa jadi begini? tepuk dada, tanya sama itu iman.

sampai bila tradisi ini akan terus berlarutan? kita hidup bermasyarakat. hidup bermasyarakat memerlukan toleransi dan sikap saling hormat-menghormati. jika perkara ini terus berlarutan, tidak mustahil peperangan boleh tercetus. minda perlu diolah supaya sesuai dengan norma kehidupan bermasyarakat. kalau tujuannya hanya untuk suka-suka, tak perlulah sampai menyakiti perasaan orang lain. cukup sekadar saiko cara permainan sudah. tak perlu berlebih-lebih. tak perlu terlalu kasar dan fanatik.


p/s: sedih dengan sikap negara jiran yang terlalu biadab.

0 orang sedang menCONTENG dinding: