anak kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kebuluran

Tuesday, November 15, 2011

cerita beberapa hari lepas. pasal seorang 'dermawan' di negara kita. digambarkan sebagai seorang yang berhati mulia sebab sanggup menghulurkan sejumlah 10,000 USD kepada sebuah sekolah di salah sebuah wilayah kepulauan di Amerika Syarikat. 

"bapak sengal. rakyat kat luar sibuk dibantu. sibuk diberi simpati. mereka miskin kita bantu. kan elok duit tu digunakan untuk membantu membasmi kemiskinan tegar kat dalam negara kita ni"

terdengar kata-kata sinis berkenaan di corong telinga aku semalam. aku hanya mampu tersenyum. mengangguk mengiyakan. ada betulnya apa yang diluahkan. macam kata pepatung yang tertera di ruangan tajuk untuk di 'ctrl-c-ctrl-v' kan di sini iaitu anak kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kebuluran. 

negara dikatakan semakin mendaki arus kemajuan. tetapi kadar kemiskinan tegar di negara kita masih lagi di tahap yang boleh dikatakan masih ramai. 

pembangunan di luar bandar juga masih lagi di takuk yang lama. jurang ekonomi luar bandar dengan bandar sebenarnya masih lagi kelihatan ketara. jadi apa yang member aku tu nampak sebagai satu pembaziran ada asasnya. apa relevannya jumlah 10,000 USD itu disalurkan keluar kalau ianya boleh digunakan untuk membantu meringankan beban rakyat sendiri? wallahualam~

0 orang sedang menCONTENG dinding: