kisah seorang sahabat

Tuesday, March 15, 2011

kembali lagi dengan kesengalan yang cube untuk dikurangkan. haha. ok, hari ney aku nak citer kisah sorang kawan kepade kawan kepade kawan kepade kawan aku <--berape banyak kawan daa~. heheh. sebenarnye kawan aku. die ney ade satu masalah yang sangat besar. baru nak kenal dunie. biase la tu. citer die ney nak kate tragik tak la tragik mane pun. nak kate sadis, tak de la sadis mane pun. nak kate sedih, agak la. cume die ney tak cukup kuat untuk tempuh ape yang die sedang hadapi.

kisahnye lebey kurang ini macam. dulu die ney hidup penuh ngan susah senang bersame-same dengan rakan taulan. di sekeliling die ney ramai kawan yang die ley hargai, percayai, kasihi dan lindungi. at the same time, semua yang die terime seadenye tu terime die as diri die seadanye. time tu, baek buruk yang die buat akan diterime dengan hati yang terbuka. kalau salah ade la suare-suare yang akan menegur. kalau sakit, ade la tangan-tangan yang sudi menjage. kalau ade masalah, ade la telinge-telinge yang sudi mendengar. kalau ditimpa masalah, ade la tangan-tangan yang sudi menghulur bantuan. kalau terlebih nakal, tangan yang same akan tolong tangan-tangankan. haha.

tapi tu semua citer dulu. dalam buku yang lame. dah buley simpan dalam arkib atau pun muzium negare. kisah senang dan duke time tu memang akan dijadikan kenangan yang tak dapat dilupekan sampai bile-bile. sampailah bile die berade dalam suasana yang baru. die masih lagi mengharapkan suasana yang sama pada ketika itu untuk diulangi pada ketika ini. <--puitis semacam je ayat...layan sudah. kembali serious. kerana terlalu selesa dengan situasi ketika itu, die meletakkan harapan yang same untuk kawan-kawan dalam dunie baru die sekarang ney. 


tapi yang menjadi masalahnye, keselesaan yang diharapkan bertukar menjadi kesengsaraan yang tak dapat ditanggung dan ditampung. dah tak de tangan-tangan yang sudi menghulur bantuan di kale susah dan diperlukan. dah hilang suare-suare yang sudi menegur silap dan salah. dah tak de telinge-telinge yang sudi mendengar luahan perasaan dan masalah yang dihadapi. yang wujud adalah suare-suare sumbang yang hanye tahu mengherdik, mencaci mahupun mengutuk segale perbuatan yang dilakukan. nasihat-nasihat yang cube disampaikan tak lagi diterime dengan hati yang terbuka. semuanye sudah dibatasi oleh dinding-dinding concrete yang kebal dek nasihat-nasihat tajam yang cube disampaikan. kalau pada awalnye semua mendekati, sekarang semua bagai cube menghindari. 


sekarang diri nye terase kesepian. sukar untuk mencari hilai tawe yang dahulunye bergempita. sudah tiade esak tangis yang dahulunye menemani di kale sedang menghadapi kesukaran. hilang keselesaan yang dahulunye disanjung tinggi. diganti pule dengan kesedihan yang semakin menebal dek kerane sikap segelintir manusia yang tak kenal erti menghargai. mungkin dirinye terlalu matang untuk bergaul dengan golongan yang hanye mahukan kegirangan tapi tidak mahu berkongsi perasaan pabile penderitaan melande diri. dirinye sudah hilang satu tiang yang dahulunye menjadi tunjang kematangan hidupnye. tiang yang dahulunye menjadi support yang utuh untuk dirinye. tiang yang dimaksudkan adelah setiakawan dan persahabatan yang hakiki. hidupnye kini seolah terumbang ambing mencari keselesaan yang baru. derite mencube untuk sesuatu yang baru, suasane yang baru. derite yang ditampung amat perit. sukar untuk digambarkan.


pada kawan yang aku maksudkan, ingatlah bahawe dunie tak diciptekan untuk sentiase mengikut kehendak kite. tak semua diciptakan sesempurna yang kite kehendaki. kuatkan semangat dan cekalkan iltizam dalam menempuhi onak dan duri kehidupan. mungkin ini suatu hikmah dalam satu ciptaan-Nya bergelar kehidupan. jadikan ia sebagai kekuatan dan tunjang kematangan di mase akan datang. tunjukkan bahawe diri anda tidak lah se'fragile' kace yang mudah dipecahkan dek force yang dikenekan ke atasnye. tunjukkan bahawe tindakan mereke meminggirkan anda itu adalah satu tindakan yang langsung tak tepat. biar mereka kenal erti persahabatan dan setiakawan yang hakiki.


ok. dah habes part serious. nak sengalkan diri kembali. tu lah serbe sedikit citer pasal member aku ney. ni kisah benar yang aku dapat dengar dari luahan hati die. tapi tu lah, aku ney mane la pandai nak bagi nasihat. diri sendiri pun kucar kacir, elak makan penampar padu je nanti. kesian aku tengok die ney. kalau aku lah kat tempat die, sekor-sekor aku tibai ngan layangan maut kaki kanan aku ney. hilang segale kesopanan yang sangat tebal dalam diri aku ney. <-- tu pahal gelak guling-guling. sipak kang. ish3~

saje upload gambar ney pasal kucing ney cumil XD

p/s: kalau sape-sape yang melalu-lintaskan diri dalam post ney, ringan-ringankan la jari jemari tu untuk memberi nasihat kat kawan aku ney. kesian weyh!! *sambil hempaskan muke ke tilam dan menumbuk-numbuk bantal bertalu-talu. dush~

* sumber gambar adalah dari Google. =)

2 orang sedang menCONTENG dinding:

Anonymous said...

oyte...aku slh sowang y cnstantly follow blog ko...hahahah...tp dlm diam2 la....ri ni, gua cnfess la bro sbab da dpt pngajaran dri cite nie ( x de kaitan lasung en)..hehehe...niwey,nk bg gk nasihat...haha...it's ok if life knocks u down sometimes cuz dat's da norm of human life...wut's not ok is if u let life keeps u down...hahaha...so gtau kwn ko suwoh cheer up...hahah....pali @ fad...

pHiQUe iPiN said...

hahah...malu lak tetibe...da r de citer pasal tenis dalam ney...dush~
tu la der...da diberitahu lebey kurang itu macam...tpulang kat die nak ikot o x nasihat yang sgt bergune cam uh =P