kenangan mengusik kalbu

Saturday, March 19, 2011

tengok..emo lagi. hahah. minggu penuh emosi lah katekan. ternampak dan terbace catatan beremosi dari blog member aku tadi. sedey. teringat citer aku dulu.

kisahnye berlaku time aku baru lepas SPM. mase tu dapat interview tok masuk UiTM. aku apply course yang paling aku minat, architecture. kejar cite-cite bermodalkan result SPM yang ley lah tahan. nak kate cemerlang tu tak la. average je pun. tapi still membanggekan parents aku. =)

cite-cite yang semakin dilupekan =)

mase dapat tawaran tu, hati memang dah berbunge abes. iye la, dapat course yang kite minat. sape yang tak seronok kan? tapi silapnye kat situ, time tu aku tengah galak berkerjaye sebagai seorang waiter kat hotel bertaraf 3 bintang kat area Batu Pahat. biase la, lepasan SPM cam aku ney, muke tak seberape, handsome tak, buruk pun tak, dapat jadi waiter pun dah kire cukup. buat isi mase terluang, dari dok tanam anggur kat umah tak de wat pape. mengabehkan boreh yo kek umah. mau kene libas ngan getah paip ngan mak aku. hohoh.

kerjaye sementare =)

then nak dijadikan citer, a day before pergi interview tu, dapat berite atok aku jatuh tangge mase kat umah. nenek aku call pagi-pagi bute. habes satu rumah menggelabah bersiap nak balek kampung. tapi time tu aku tak ikot pasal keje shift pagi. ape yang aku ley buat, berdoa je la supaye tak de pape yang lebey buruk berlaku. 

petang tu, lepas abeh kije, terus rush balek kampung. naseb baek lah kampung aku tu kat area Batu Pahat je. sampai kampung tengok takde orang kat umah. ah sudah, mane lak dorang pergi ney? call bapak aku. dorang kat hospital BP, atok aku koma kat wad. subhanallah, luluh jantung aku time tu.

pale dah tak ley pikir sangat. aku call abang sedare aku. die dari KL time tu. die cakap dah nak sampai. aku lepak rumah atok aku yang lagi sorang. parents aku ney sekampung. sorang dok *darat, sorang dok *laut. tak lame lepas tu, dapat call kate abang aku dah kat depan kampung. dengan pantas, salam-salam sume yang ade kat umah tu, terus pergi amek abang sedare aku kat depan kampung and rush terus pergi hospital.

memang dugaan time tu. on the way, hujan turun lebat giler. abeh kuyup kitorang. sampai hospital, terus carik wad. masuk dalam, tengok atok aku time tu ngah terbaring ngan perlbagai wayar and salur kat badan die. sedey gile time tu. aku cume mampu melihat. nak bantu pape pun dah rase tak terdaye. terus g lepak kat luar wad. borak-borak ngan mak aku. doktor cakap kat die, atok aku dah tak cukup kuat time tu. tunggu mase jep. lagi lah rase macam nak tercabot jantung ney. sedey yang amat.

esoknye, aku gerak berdue je ngan bapak aku pergi interview kat UiTM Segamat. memang tak prepare pape. sijil-sijil sume berterabur. dalam otak blank. takde pape yang bermain dalam kotak pemikiran aku ney. dalam hati risau pasal atok aku tu. time interview memang agak clumsy la nak gebang. sampai mati akal gak lah. abes je interview, tengok muke bapak aku dah laen macam. tolong lah jangan jadi pape. bentak dalam ati. 

then bapak aku sampaikan lah berite bahawe atok aku dah pun meninggal dunie. jiwe aku terus kacau. bapak aku terus start enjin, run balek BP. sampai kat kampung, ngam-ngam dorang baru nak turunkan arwah kat dalam liang lahad. tak sempat nak kucup buat kali terakhir. sedey.

then about a month later, atok aku yang lagi sorang pergi menghadap Ilahi. genap 25 hari selepas pemergian atok aku yang lagi sorang tu. due kehilangan dalam mase tak sampai sebulan. memang dugaan terbesar dalam idop aku. paling aku terkilan, atok aku yang baru meninggal tu tak sempat nak tengok cucu die ney masuk universiti. die mengharap sangat cucu die yang sorang ney dapat masuk U. coz dalam ramai-ramai cucu die, aku yang die ley harapkan. tapi sayang, die dah pergi dulu sebelum sempat melihat.

ade lagi citer yang menjadikan aku lebey sebak bile terkenang kembali. tapi biarlah ia menjadi rahsia yang terbuku kemas dalam jiwe aku. yang penting, mereke berdue pernah datang dalam mimpi aku dengan sesuatu yang paling bernilai. sesuatu yang telah mengubah hidup aku sekarang. sesuatu yang boley dianggap petunjuk kepade mase depan aku. satu je doa yang selalu aku ungkapkan, moge roh mereke sentiase tenang menghadap Ilahi. al-Fatihah~

p/s: pasti terusik bile mengenang kisah ney.

*darat : bahagian kampung yang berade lebih dalam.
*laut   : bahagian kampung yang berade lebih luar.

0 orang sedang menCONTENG dinding: