syukur~

Saturday, April 2, 2011

Lame dah rasenye tak menaip. Senang citer, dah lame gile tak update ini blog. Busy oo. Minggu yang penoh dengan pemerahan tenage dan otak. Mane taknye, test bertalu-talu kene hadapi. Assignment ley tahan gak melambak-lambak macam kat pasar lambak. Tu pun sempat delay lagi pasal test. Iyalah delay pasal test. Malas sebenarnya kan? Haishhh. Yang lebey sadis, stadi bagai nak rak, tapi tem exam blur, kabur, tak ingat pape. Wadafish. Rezeki takde kot. Takpe lah. Redha. Lagi pun stadi last minit. Sape suroh ye dak??hohoh~

Kali ney takde pe nak dicerite sangat. Cume dalam minggu ney, banyak quotes baru yang aku terbace kat wall facebook. Sempat lagi membuka “muka buku” selaen notes yang melambak depan mate. Mane tak blur time exam. Afiq…..afiq. terok naa perangai.

Dalam banyak-banyak yang aku terbaca, paling aku suke, adalah yang ney:

“jangan pernah kite membandingkan diri kite dengan manusia lain, kerana dengan cara itu, kite tidak akan pernah rase bersyukur”

Paham maksud die? Mule-mule terbaca, aku dah rase terkesima. Suka ngan quote ney. Betul ape yang cube disampaikan dalam ayat tu. Kite dijadikan memang tak akan perfect. Sape-sape kat dunie ney pun tau. Memang dah tahap cliché dah.


Pernah rase diri banyak yang kurang dari orang laen? Selalu? Bahaye tu bai. Anda dah tergolong dalam manusia yang tak bersyukur. Setiap manusia dijadikan ade kekuatan and kelemahan mereka sendiri. Bile seorang manusia tu cube mambandingkan diri mereka dengan orang laen, maka banyak lah kekurangan yang akan kita dapat detect. Sebabnye, ape yang kite nampak dari orang laen tu, mostly adalah kelebihan mereka kan? Bile dibanding dengan diri kita, kompem-kompem diri terase hina dan semakin rendahnye diri menyembah bumi.

Tak kurang juga yang terlalu membangga diri di atas kelebihan yang mereka perolehi. Ramai gak spesies ney yang aku dok perhati. Yang ney memang tak tahu nak masuk dalam golongan mane ntah ney. Bile Nampak orang tu takde ape yang die ade, dikutuknye tanpa berfikir panjang. Hello kawan. Kelebihan yang diperolehi tu hanye pinjaman. Pinjaman yang hanye sementara. Sekali Dia nak tarik balik, selamanye korang akan hilang kebolehan yang korang ade tu. Ni semua cume satu bentuk ujian oleh sang pencipta, untuk melihat sama ada manusia tu bersyukur atau tidak. Jelaslah mereka yang suka membangga diri tu rendah imannya. Subhanallah~

Tak kurang jugak yang bersifat dengki. Ni memang tabiat yang tak elok. Sebabnye, bile melihat diri tu banyak kekurangan, tengok lak orang laen banyak kelebihan, mule lah nak dikutuk bagai. Ade kelebihan salah, ade kekurangan salah. Dunia…dunia.

Sebab tu manusia digalakkan untuk bersederhana. Bersederhana dalam ape jua tindakan. Tak perlu nak medabik dada dengan kelebihan yang tak seberape, tak perlu nak merenung tanah di atas kelemahan diri. Percaya pada diri dan sang pencipta. Sentiasa ingat, setiap manusia mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Tak perlu nak dibanding dengan orang laen. Then, cuba terbitkan rase bersyukur dalam diri. Renungan untuk kita bersame. Wallahualam~


0 orang sedang menCONTENG dinding: