seribu kemaafan di HARI LEBARAN

Sunday, August 26, 2012


Adat kejadian manusia. Tak pernah lekang dari melakukan kesilapan. Tak terkecuali aku. Yupp, aku juga manusia biasa yang tak lari dari melakukan kesilapan. Kesilapan yang kadang aku sedari, tak kurang yang aku tak sedari. 

Aku akui darah muda yang mengalir dalam badan ini terasa terlalu hangat. Hangat untuk menyebabkan amarah selalu membentak. Gagal mengawal emosi; itu yang selalu terjadi. Berlaku tanpa dapat dikawal.

Bila amarah menguasai diri, mulut menjadi medium melepaskan amarah yang terbuku di hati. Benarlah kata orang, kalau ikut kata hati, mati. Yupp, aku akui kadang mulut ini terasa gatal untuk melepaskan apa yang terbuku di hati tanpa melalui fasa penapisan dari akal yang menjadi kunci kesempurnaan ciptaan-Nya yang bergelar manusia.

Mungkin ada perbuatan-perbuatan yang melampaui batasan yang telah aku lakukan di masa lampau. Perbuatan yang mampu menyakitkan hati sesiapa yang menghadapi dan merasai. Seperti yang aku katakan, aku juga manusia biasa yang tak lari dari melakukan kesilapan.

Dari DIA yang menciptakan aku di muka bumi ini, kemaafan telah ku pohon di setiap doa hamba-Nya yang lemah ini. Sesungguhnya DIA maha pengampun lagi maha mengasihani. Dari mereka yang pernah aku sakiti, kemaafan ku pohon di atas kekhilafan diri yang tak sempurna ini. Sesungguhnya, mereka yang saling memaafkan itu tergolong dalam golongan mereka yang akan ke syurga seperti yang tetulis di dalam al-Quran surah al-Imran(kurang pasti ayat ke berapa).

Bersempena kehadiran lebaran Aidilfitri tahun ini, jari disusun tanda kemaafan dipinta dari semua rakan-rakan yang pernah mengenali diri ini. Selamat Hari Raya Aidilfitri maaf zahir dan batin.

 

0 orang sedang menCONTENG dinding: