hukum sains atau hukumNYA?

Friday, May 27, 2011

baru selesai menonton cerite MASTIKA mencari LOGIKA kot tajuk die. citer pasal dunie metafizik. more or less macam tu la. baru hari ney layan. macam best. 

citer pasal bomoh hujan. orang yang berkebolehan mengalihkan awan hujan. ni bukan bomoh pakai ayat-ayat mantera jampi serapah segale yang syirik lagi kufur tu, tapi gune ayat al-Quran. cliche? agak skeptikal pada mulanye untuk menonton. tapi bile dah tengok, dan berfikir dengan logik akal, sebenarnya hanya doa yang dipohon oleh si bomoh.

selebihnya bergantung kepada kuasa Yang Maha Berkuasa. dalam kenyataan bomoh terbabit pun ada menyatakan, dia hanya menyampaik doa yang dihajatkan, selebihnya bergantung atas keredhaanNYA. sebenarnya kita yang biasa ney pun boleh lakukan selagi kita percaya dan yakin dengan kekuasaanNYA. dan tindakan kita tu tak lari atau bercanggah dengan hukum yang dinyatakan dalam al-Quran. 

bomoh tu siap cakap, ada sesetengah kes, die dah buat amalan die, kemudian hujan tetap turun. sebabnye kemungkinan orang yang meminta tolong tu tak yakin dengan kuasa Yang Maha Esa. kebenaran disebalik kejadian, wallahualam. selagi kita percaya dengan kuasaNYA, insyaAllah segalanya akan dipermudahkan.

at the end of the show, ade sorang professor mengeluarkang kenyataan yang agak memeranjatkan sebagai seorang muslim. kepercayaannya terhadap hukum sains terlalu mendalam. sehinggakan hujan yang turun berdasarkan proses dalam hukum sains. memang benar ape yang kite dah belajar time zaman sekolah dulu, hujan merupakan salah satu proses kitaran air. tapi harus diingat, segalanya adalah berlandaskan kuasaNYA. cara die menyampaikan fakta seperti die tak percaya dengan kuasaNYA dan megagungkan hukum sains yang telah dikuasainya.

so, pada aku, back to the root. rukun Islam, rukun Iman dan hukum-hukumNYA. selagi tak bercanggah dengan hukumNya sudah la. akhir kata, pikirlah sendiri. =)

0 orang sedang menCONTENG dinding: